Aktuelt

Medieforliget er landet: Reaktion fra DJBFA

Fredag, 29 juni, 2018
Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om et medieforlig, der skal fordele støtten til offentlige og private medier i 2019-23. Den indeholder heldigvis en ny public service-pulje, men desværre også væsentlige nedskæringer. DJBFA's formand, Susi Hyldgaard, kommenterer medieforliget.

Den er epokegørende på mange områder. Ærgerligt, at den også er endt som en smal politisk aftale. Emnet er alt for vigtigt til, at der går politisk kamp i den også.

I musiklivet har vi længe ønsket os, at vores public service-medier i højere grad understøttede hele det danske musikliv. Vi har så svært ved at blive synlige med vores musik og hele den farverigdom, den indeholder, at dens eksistens forbliver en hemmelighed for en desværre alt for stor del af befolkningen. Derfor har vi i DJBFA bedt om, at der blev skabt mulighed for, at andre kunne give bud på, hvordan musikken og kulturen kan præsenteres. Som nye spændende alternativer til de to store public service-medier DR og TV2. Det må man så i sandhed sige, at politikerne har lyttet til.

Hvad vi ikke bad om, var, at man samtidig skar i hele økonomien for public service. Det er stadigvæk temmelig svært for mig at forstå, at vi i en tid, hvor danske medier er så hårdt presset af den internationale udvikling, vælger, at løsningen er at bruge færre penge på at sikre vores danske public service. Det giver ikke mening.

Jeg håber, at det kan ændre sig i nær fremtid. Meget gerne ved, at der indføres en afgift på de store internationale mediers aktiviteter i Danmark. Google, Facebook, Youtube og alle de andre store giganter bør bidrage til, at dansk public service er i fokus også fremover, og at skaberne af indholdet får noget for deres arbejde, så de kan skabe nyt, værdifuldt indhold.

Medieaftalen betyder også nyt fokus på kulturen og derved musikken. En ny radiokanal, en ny tv-kanal og en ny stor public service-pulje. Den mulighed skal vi gribe. Vi skal igen og igen fortælle, hvorfor og hvordan et rigt og farverigt musikliv danner et fundament for den danske kultur, har stor socioøkonomisk effekt og er med til at give os fællesskabet tilbage. Selvfølgelig kan der tænkes koncepter i public service-sammenhæng, som vil åbne folks hjerner og hjerter for musikken. Al musikken. Det skal vi bevise, for vi har hørt noget andet længe. Og vi skal også selv turde tænke i, hvordan vi udnytter de nye muligheder.

Så hvis nogen troede, at det nu er tid til at læne sig tilbage – enten fordi vi synes, at de da er godt tossede at lave sådan en medieaftale eller fordi der nu ligger et papir med ordet kultur nævnt temmelig mange gange – så er det tid til tænke helt anderledes. Det er nu, at vi skal i arbejdstøjet. Vi er faktisk startet i form af nye samarbejder med spillere, der kan bidrage til at skabe nyt indhold fra skabernes verden, og hæve vores synlighed.

Kulturen og musikken har brug for, at vi arbejder hårdt for, at medierne ikke glemmer, at den udgør kernen i vores liv – og at musikken og kulturen ikke bare kommer af sig selv, men skal have opmærksomhed og plejes. For vores alles skyld.

- Susi Hyldgaard, formand DJBFA.

 

(Foto: Christoffer Regild, tf.dk).