Aktuelt

Oplevelser og fotos fra KompositionsCamp

Onsdag, 17 oktober, 2018
"Det intime rum, vi bevæger os i på campen, giver mulighed for at komme tæt på hinanden os komponister imellem, og skaber både spændende og inspirerende arbejdsfællesskaber". Komponist Flemming Nordkrog fortæller om KompositionsCamp. Se også galleri fra A-opholdet.

DJBFA og Engelsholm Højskole bød velkommen til A-opholdet KompositionsCamp den 7.–13. oktober 2018. Her var 14 udvalgte komponister samlet og fik undervisning af bl.a. Timothy Andrés, Bent Sørensen og Marcos Balter. Komponist Søren Møller ledede opholdet, og i år var der særligt fokus på rytmisk musik i den klassiske komposition og klassisk musik i den rytmiske verden.

Komponist Flemming Nordkrog var deltager på årets KompositionsCamp. Han fortæller her om sin oplevelse:
 

Komponist Flemming Nordkrog om KompositionsCamp:

Jeg er filmkomponist og er netop begyndt at skrive musik til en ny TV-serie i opstartfasen. Jeg har mit første, enkle tema klart og dermed en musikalsk kerne, som nu skal udvikles i flere retninger.

Filmkomponist Flemming Nordkrog om en uge med ny musik og komponist-møder. Foto: Lone Petersen.Denne musik havde jeg taget med på campen, og jeg arbejdede med den under opholdet. Til dette arbejde fik jeg god hjælp af Marcos Balter, som jeg opsøgte flere gange for at få hans input til, hvordan temaet kunne transformeres. Marcos er knivskarp og kunne straks komme med ideer til, hvordan jeg kunne udforske mit grundmateriale, og pegede på teknikker, jeg kunne anvende.

Da en del af denne musik er tænkt for horn, og vi havde en hornist til stede, kunne jeg også bruge ham til at afprøve nogle orkestringsmæssige ideer og teknikker – og på den måde optimere mit materiale til netop det instrument. Dette gav så også samtidig ideer til at udvide det musikalske univers.

Lidt firkantet sagt, så har campen tre vigtige facetter for mig: 

- Oplæggene fra lærerne er inspirerende og udvider ens muskalske horisont. “Mind-blowing” er nok det mest præcise ord at sætte på, hvordan disse foredrag opleves.

- Oplæggene fra lærerne og den efterfølgende mulighed for individuel coaching har givet mig konkrete værktøjer at tage med hjem, først og fremmest i form af at blive opmærksom på mine arbejdsmetoder og få teknikker til at udvide disse, men også i form af konkrete ideer til at udvide mit univers tonalt såvel som i arrangement og orkestering. Lærerene er alle utrolig åbne og generøse, og man kommer med helt ind i deres arbejdsværelse. Det skaber så igen mulighed for at reflektere over ens egen arbejdsmetode.

- Det intime rum, vi bevæger os i på campen, giver mulighed for at komme tæt på hinanden os komponister imellem, og skaber både spændende og inspirerende arbejdsfællesskaber og stærke netværk. Jeg ved, at hvis jeg får brug for et råd eller et samarbejde med en fra holdet, føles det rigtigt og let at række ud efter dem.

Et par eksempler: Jeg har været med på KompositionsCamp tidligere og har siden helt konkret haft et samarbejde med Helle Hansen, som jeg netop mødte på campen. Lasse D. Hansen og jeg havde nogle virkelig gode samtaler om vores arbejde, og jeg er sikker på, at vi får glæde af hinanden i fremtiden. Chappe (Jens Christian ”Chappe” Jensen) foreslog, at jeg kom til Aarhus og gav en masterclass til hans komponist-elever. Jeg forelskede mig i Katrine Amslers dybt originale musik og prøver nu at gøre film-verdnen opmærksom på hendes virke. Og så har Adam McKenzie, som både denne gang og tidligere har været vores hus-cellist, hjulpet mig godt med at lære hans instrument bedre at kende, og jeg har brugt ham som musiker på nogle af mine film-scores.

- Flemming Nordkrog.

 

DJBFA havde en fotograf med en af dagene på KompositionsCamp, hvor der blev arbejdet med musikken via oplæg fra bl.a. Marcos Balter og nyskabte fælleskompositioner. Se galleriet her nedenfor.
Fotograf: Lone Petersen.