Aktuelt

Sådan var det at være på A-Camp USA

Tirsdag, 5 september, 2017
DJBFA's A-Camp USA 2017 løb af stablen i sommer. Vi har spurgt en deltager, hvad han fik ud af opholdet.

Turen gik til Nashville og Los Angeles, da sangskriverne på A-opholdet A-Camp USA 2017 var på to ugers intensivt sangskrivnings- og netværksophold. Men hvad gik turen ud på? Og hvad lærte deltagerne? Sangskriver Laurids Smedegaard, som var med på årets A-Camp USA, har svaret på fem spørgsmål om sommerens store tur.

A-Camp USA var arrangeret af DJBFA og MusicMakers. Pointen med A-opholdet var at give en gruppe danske sangskrivere muligheden for at opleve USA's musikbranche indefra og forbedre deres sangskrivning via samarbejde med hinanden og med lokale, amerikanske sangskrivere. 
 

Laurids' erfaringer fra A-Camp USA

En af de ni udvalgte sangskrivere, som kom med på A-opholdet, er 33-årige Laurids Smedegaard. Han har skrevet sange siden 8-års-alderen og begyndte at udgive professionelt, da han var i starten af 20'erne. Først med sit band Before the Show og dernæst med soloprojektet Laurence the Crowned. Lige nu arbejde han på at producere sin næste udgivelse.

Laurids (tv.) på vej til session med amerikansk sangskriver.Hvorfor søgte du om at komme med på A-Camp USA?
- Jeg søgte, fordi det altid har været en stor drøm at komme til L.A. Primært for at se Stillehavet og det specielle lys, man har set i de fleste amerikanske 80’er-film, som foregår på vestkysten. Hvis jeg derudover også kunne få lov til at snuse til musikbranchen, mens jeg var der, ville det jo bare være en kæmpe bonus – så jeg var temmelig meget oppe at køre, da jeg blev udvalgt til at tage med!

Hvad lavede I på USA-turen?
- Selve opholdet i Nashville gik ud på at møde nogle lokale sangskrivere og arbejde sammen med dem. Så hver dag blev vi hver især hentet af en bil, der bragte os hen til de folk, vi skulle arbejde med. Los Angeles-opholdet gik mere ud på at netværke og blive bedre til at "sælge" os selv, men også især hvordan man bedst muligt kontakter A&R’s, VP’s og folk i sync.-branchen.

Hvad var den bedste dag på turen?
- Den bedste oplevelse var, for mit vedkommende, at indspille med det supertjekkede session-band i Nashville. Det var overrumplende at høre ens egne sange udfoldet for ørerne af én, mens man spillede dem.

Holdet ved legendariske Muscle Shoals Sound Studio.Hvordan arbejdede I med sangskrivning?
- Meget intuitivt faktisk! Hver dag startede med, at én eller anden smed en tekstide på bordet, og derefter begyndte vi bare at spille rundt om det – og pludselig havde vi et nummer. Den ene dag en klassisk ballade om sammenhold, den anden dag et atmosfærisk hiphopnummer om at være ædru til en fest, og den sidste et Tom Waits-lydende nummer med en tydelig kærlighedsmetaforik.

Nu hvor du er hjemme igen og kan se tilbage: Hvad har du selv fået ud af turen?
- Min tur blev lige forlænget en ekstra uge, da jeg blev fløjet til South Carolina for at skrive med en ven. Så bagefter var jeg super jetlagged – det rammer mig virkelig hårdt hver gang. Men umiddelbart har det været en kæmpe oplevelse, der har lært mig meget om mig selv og mine musikalske kvaliteter, men også nogle af de ting, jeg er nødt til at blive bedre til. F.eks. være mere fokuseret i min kunstneriske retning og ikke være så bange for indrømme, hvor store mine ambitioner med min musik egentlig er. 

Læs mere om DJBFA's tidligere og kommende A-ophold HER. 2018's A-ophold annonceres senere på året på DJBFA's hjemmeside og i nyhedsbreve.

(Foto øverst: Hele holdet af danske deltagere sammen med de amerikanske sangskrivere og branchefolk i USA. Alle fotos: projektleder Rasmus Fjeldsted).